Skalní tor u Rohozné

Samostatných skalních útvarů není v Železných horách mnoho, těch výraznějších je cca 20. Jedním z nich je také skalní tor severozápadně od obce Rohozná, kterou najdeme před Trhovou Kamenicí směrem na Chrudim. Vzhledem k tomu, že Rohozná stojí na plochém kopci, málokdo by čekal poblíž nějaký skalní útvar. Opak je ale pravdou.

Tato izolovaná skalka je v mapách neznačená, ani k ní nevede žádná turistická značka. Jak se k ní dostat: jděte z Rohozné po silnici směrem na Chrudim, po 100 metrech odbočte vlevo na polní cestu podél ohrady a na konci ohrady odbočte opět vlevo na cestu. Vejděte do lesa a vpravo uvidíte krmelec a kameny rozseté po plochém návrší. Právě za krmelcem na kraji lesa je skalní tor, poznáte ho podle železného kříže instalovaného na jeho vršku. Zvláště dětem se bude okolí líbit, protože mohou na roztroušené balvany lézt.

Jde o poslední samostatnou skalku, která zde byla pravděpodobně součástí skupiny vrcholových skal. Ty zde mohly tvořit i malé bludiště. Postupem času došlo k rozpadu těchto skal a zbyla jen právě tato jediná. Je možné, že skála měla odpradávna mystický význam pro Kelty, nebo mohla být významným orientačním bodem na cestě k brodu přes Chrudimku v Trhové Kamenici.

Říká se, že křížek na vrcholu skalky dal vztyčit bohatý sedlák z vděčnosti za to, že jeho žena, která spadla z příkrých schodů na půdu, jako zázrakem vyvázla bez zranění.

V okolí se nachází ještě jedna zajímavost - přírodná rezervace Strádovka. Najdete ji na stejné cestě asi o 300 metrů dále. Jedná se o rybník a na něj navazující vlhké a mokřadní louky s výskytem vzácných druhů rostlin.

Vrátit zpět se můžete třeba přes Kameničky.

© 2008 Všechna práva vyhrazena.