Možděnice

(8 km, nenáročná trasa, možno projít i s kočárkem)

Dnešní výlet nabízí daleké rozhledy na nejvyšší část Železných hor - kopce Spálavu a Pešavu, a také na část Žďárských vrchů. Doporučuji tedy vybrat si větrné, jasné počasí, kdy jsou výhledy nejhezčí.

Start i cíl dnes bude v obci Možděnice, 5 km jižně od Trhové Kamenice. Možděnice byly založeny v 15.stol. jako osada rolníků, lesních dělníků a rybničních dělníků. Byly tu 2 hamry, mlýn a pila, v současné době se zde zachovala stará kovárna, truhlářská a kovářská dílna, které jsou součástí skanzenu "Veselý kopec". Za pozornost stojí rovněž roubená škola z roku 1814 a zvonička.

Auto můžeme nechat za hospodou u hřiště a vyrazíme po žluté značce směrem na Zubří. Projdeme částí Možděnic, pak značka přechází na nezpevněnou cestu. Za zády máme krásné výhledy na již zmiňované kopce Spálavu a Pešavu i část Žďárských vrchů. Dorazíme do obce Zubří, kde přesedláme na zelenou značku směrem k Hluboké. V Zubří si určitě nenecháme ujít kapličku nad obcí, kde původně stával zámeček. Je odtud krásný výhled a samo místo je zejména na podzim naprosto úžasné.

Pokračujeme dále přes přírodní rezervaci Zubří (viz. samostatný výlet "182 schodů"), pohodlnou cestou dorazíme do Hluboké, kde opustíme turistické značení. Po silnici se vydáme vlevo do kopce přes osadu Polom (viz. samostatný výlet "Prales polom..."). Až budeme za Polomem míjet první domy obce Křemenice, odbočíme vlevo na polní cestu, která nás dovede lesem zpátky do Možděnic. Musíme však ignorovat všechny lesní odbočky a křižovatky a stále držet přímý směr.

Za zmínku ještě stojí pomník rodiny Eisovy u cesty na kraji lesa, umístěný na základech bývalé hájovny, kde rodina Eisova žila. Na pomníku je deska s tímto nápisem:

"Na tomto místě stávala hájenka Josefa Eise, organizátora partyzánské základny v osadách Křemenice a Polom u Trhové Kamenice. V zimní partyzánské válce 1944-1945 spolupracoval se skupinami Mistr Jan Hus a Jan Kozina. Byl umučen v Terezíně 30. března 1945. Čest jeho památce."

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode